Tym środkiem do osiągnięcia celu jogi jest bezpośrednie doświadczenie, istniejące tylko i wyłącznie teraz. „Teraz” w tekście Patańdżalego oznacza określony stan umysłu, czyli „tu i teraz”, pozbawienie się iluzji , nadziei, wierzeń, poglądów.
Z dodatkowych środków, bardziej namacalnych jest praktyka asan (pozycji jogicznych). Trzeba tutaj zaznaczyć, że asany są tylko elementem ścieżki jogi. Dla większości osób praktyka asan jest głównym synonimem jogi. Patandżali opisuje asanę jako stabilną i wygodną. Stabilność oznacza możliwość nieruchomego wytrwania w pozycji przez dłuższy czas, natomiast wygoda (nie dosłownie oczywiście) - wolność od napięcia. . Śrivatsa Ramaswami zwraca uwagę na fakt, że wygoda to „radość i wolność od napięcia w pozycji ”.Patandżali sugeruje, że stabilność i wygodę w asanie można osiągnąć poprzez porzucenie wysiłku i kontemplację oddechu. Podczas praktyki powinniśmy „być obecni” w asanie ciałem, oddechem i umysłem. W miarę upływu czasu zaczynamy czuć coraz więcej. Dzięki temu uwalniamy się od trosk dnia codziennego, emocji, od przywiązania, od sztywności mentalnej, uczymy się pokory i zadowolenia .
Istotną funkcją praktyki asan jest również przygotowanie ciała do praktyki pranayamy -ćwiczeń oddechowych, mających na celu rozprzestrzenianie siły witalnej (energii życiowej).W pranayamie pracujemy z oddechem, aby usunąć wszelkie blokady, nie tylko fizycznego organizmu (mały zator wodociągu może całkowicie przerwać dopływ wody), ale również te tkwiące w umyśle i świadomości. Jak podaje jeden z komentatorów sutr: „Przez samą tylko praktykę pranayamy można osiągnąć zdolność koncentracji”, a co za tym idzie, zatrzymanie poruszeń świadomości.
Patandżali wymienia również na początku ścieżki jogi zasady dyscypliny społecznej i indywidualnej, tj. yama i niyama. Praktyki te wywołują określony stan umysłu praktykującego, wyzwalają gotowość do dalszych etapów praktyki. Można je porównać do przykazań biblijnych.